fbpx

KRAFTEN I MEDVETENHET 2

KRAFTEN I MEDVETENHET 2

Kraften i medvetenhet – eller skornas betydelse för resten av kroppen

Siv (fingerat namn) är en av mina klienter som under lång tid haft problem med sitt vänstra ben och ryggen. När hon kom för en Feldenkraislektion i för någon vecka sedan så var hon väldigt glad. Jag undrade varför och då berättar hon att hon dagen innan fått ont i ryggen när hon böjde sig framåt för att plocka upp något på en stol snett framför henne åt höger. (Detta är något som hänt henne vid flera tillfällen).

Varför var hon då så glad? Jo, till skillnad mot det vanliga förloppet (då hon brukade ha ont i några veckor) så lyckades hon genom att uppmärksamma hur hon rörde sig på vägen till arbetet få besvären att försvinna inom ca 1 timme.

Bra startläge

Detta gav mig ett bra startläge för lektionen. Vi startade lektionen med att hon fick göra en rörelse där hon lät ena handen glida på framsidan av motsatt lår ner mot knäet. Detta är mycket likt det hon gjorde när hon fick ont i ryggen. Jag gjorde henne då uppmärksam på hur olika hon gjorde på höger och vänster sida. Hon upplevde själv att det var mycket trögare när hon gjorde det med vänster hand på höger lår. En annan sak som skilde sig var vad hon gjorde i knä och höftleder. (du kan själv prova hur du gör!) Hon har vid tidigare lektioner upptäckt att hon har en tendens att dra ihop sin vänstra sida.

Funktionell integrering

Efter detta bad jag henne att ligga på höger sida och började med “hands on” delen av den individuella lektionen (funktionell integrering). Jag beskriver inte hela förloppet här då det skulle ta upp allt för stor plats. I korthet så hjälpte jag henne med att förkorta den vänstra sidan. (Så att denna kunde släppa efter, det är ofta så att om man hjälper en person att förkorta den sida de drar ihop så släpper personen efter) Några av de saker jag gjorde var att klargöra hennes rörelse alternativ i vänster fotled, där hon har en tendens att supinera (belasta på fotens utsida) och visa henne att det finns möjligheter att röra sig i bröstkorgen.

Glädje

Efter ca 35 minuter så bad jag henne stå upp igen. När hon reser sig upp så utbrister hon spontant: – Nu stå jag på hela vänster fot! I hennes historia finns en mycket besvärlig plantar fasciitis med långvarig tejpning och skoinlägg (vilket för övrigt inte hjälpte, men det är en annan historia )

När jag sedan bad henne att upprepa övningen från början av lektionen med att låta ena handen glida ner mot motsatt knä så blev leendet på hennes läppar ännu större. Hennes ögon strålade då hon upptäckte att det var lika lätt på båda sidor. Hon hade lärt sig att istället för att spänna vänstersidan när hon vred och böjde sig framåt låta revbenen röra sig.

Nya upptäckter

Efter att ha betalt går hon ut i kapprummet för att ta på sig skorna ber jag henne att åter uppmärksamma hur hon står. Det är tydligt för henne att hon nu står stabilt på båda fötterna, med tyngd på båda stortårna. Sedan tar hon på sig sina skor (traditionella skor med en låg klack och uppbyggt fotvalv) och jag ber henne då lägga märke till vad som händer. Hon får ett förvånat ansiktsuttryck och säger: – Jag glider ut på utsidan av fötterna, mest vänster och nu spänner jag hela min vänstra sida! Jag som trodde att dessa skor var bra för mig!

När hon sedan tog av sig skorna igen kunde hon åter stå balanserat utan att spänna vänster sida. Denna typ av skor är de enda hon har och man kan ju undra hur stor del de har i hennes besvär? Jag gav henne rådet att under dagen vara barfota så mycket som möjligt och försöka få tag i ett par platta skor utan uppbyggnad i hålfoten. Vi får se vad som händer framöver.

Kraften i medvetenheten

Detta var ett exempel på hur jag som feldenkraispedagog kan hjälpa en person att hjälpa sig själv. Jag gav henne genom de rörelser som jag gjorde med henne och genom sättet mina händer kommunicerade budskapet en ökad medvetenhet och flera valmöjligheter. Efteråt kunde hon sedan själv märka skillnaderna och nu är det upp till henne att utnyttja sina nya möjligheter. Och det är den ökade medvetenheten som gör detta möjligt. Utan kroppsmedvetenhet så hade det inte varit möjligt för henne att observera skillnaden före och efter lektionen. Hon hade känt sig bättre men inte upptäckt vad hon själv kunde göra för att påverka situationen. Förmodligen hade hon behållit sina gamla skor och gått tillbaka till samma sätt att stå på som före lektionen vilket förmodligen inte varit så positivt.

Klicka här för en tidigare artikel jag skrivit om medvetenhet.

Om du i kategorifältet klickar på fötter så hittar du en del inlägg om våra fötter som kanske kan vara intressanta.

Det kan också vara bra att lära sig mer om fötter:

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Varför har vi en hjärna?
För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!