Jag ligger på golvet och gör en feldenkraislektion, ( längst ner på sidan finns en lektion du kan prova själv) något jag gjort regelbundet de senaste 30 åren. I
slutet av lektionen så säger läraren: – Rulla försiktigt över på sidan och kom upp till stående. När du står upp lägg märke till hur det känns
Timmarna innan hade jag suttit lite för länge vid datorn och min rygg och mina axlar kändes stela och jag kände mig hopsjunken. När jag nu kommer upp och stå märker jag att jag nu har blicken mot horisonten och inte ner i golvet.
Det är lättare att andas, jag känner mig längre. Jag börjar gå runt i rummet upptäcker att benen är lätta, armarna svänger fram och tillbaka, mina tidigare stela skuldror rör sig nu utan problem. Med andra ord jag känner mig som en ny människa.Hur går detta till?
Feldenkraismetoden handlar om lärande och om funktion. Funktion är det som gör det möjligt för oss att omvandla våra intentioner till aktiviteter. Och vi använder oss av rörelser för att lära oss mer om oss själva.
Vi kan lära oss att organisera oss så att vi kan göra mer arbete med mindre ansträngning, det vill säga bli mer effektiva.
Lektionerna (både individuella och grupplektionerna) ger oftast en omedelbar effekt, vi känner oss lättare, starkare, lugnare, gladare med mera. Effekten kan variera från person till person, från dag till dag och beroende på vilken typ av lektion det är. Det finns 1000 tals olika lektioner.
Att lära
Hur och vad vi lär oss av en Feldenkraislektion är personligt och bestäms av ett antal faktorer, bland annat:
- Skelettets möjligheter – vad vår struktur tillåter oss att göra.
- Neuromuskulär utveckling och reflexer.
- Kulturella och språkliga mönster.
- Personliga egenheter, mål och begränsningar.
Tillsammans med att utveckla medvetenhet, ger en lektion ofta känslan av att det är lättare att röra sig och att kroppen fungerar bättre. På lång sikt kan vi lära oss bryta vanor och förändra hur vi agerar så att vi mår bättre.
En av orsakerna till att en lektion kan ha så stora och omedelbara effekter är att pedagogiken är sådan att rörelsen i sig inte är viktig, då det oftast inte finns några mål. Istället för att fokusera på att göra en rörelse ett visst antal gånger, i en viss hastighet, eller på storleken på rörelsen, så fokuserar man istället på hur rörelsen utförs, hur den känns och var i kroppen rörelsen sker. Man strävar efter att göra rörelsen så lätt och elegant som möjligt, på liknade sätt som barn gör. Det handlar inte om rätt och fel utan om att upptäcka och lära.
Detta öppnar möjligheter i vart och ett av de ovan nämnda områdena. Nervsystemet gör val baserat på minsta ansträngning/bäst ekonomi; (Detta är inbyggt i nervsystemet men ofta gör vår vilja/målinriktning att vi anstränger oss mer än nödvändigt.)
Även om lektioner ger olika fysiska resultat, så kan poängen vara att helt enkelt bli SNÄLLARE mot sig själv.
Vanor
Hur vi agerar formas av våra yrken, vår historia och vad vi gör. Allt vad vi gör har betydelse. Och många av våra begränsningar är inlärda, antingen som ett resultat av kultur, personliga övertygelser, etc. I en lektion kommer vi bort från “behov och måsten”, att göra något nyttigt, vanor eller “Vad kan det här gee mig?” Vi bara gör och tillåter saker att ske. På ett liknade sätt som när vi var bebisar.
Lära om
Allt vi gör har vi lärt oss men det finns luckor i vår inlärning. Ofta bygger lektionerna på hur vi lärde oss som barn.
Genom lektionerna kan vi gå tillbaka och lära om sådant vi kanske missat i vår utveckling eller glömt bort. Många människor kanske inte upplever sitt skelett, muskler eller nervsystemet på grund av personliga erfarenheter och behöver lära om.
Feldenkrais lektionerna ger oss möjlighet att experimentera och uppleva vad som faktiskt är möjligt inom vårt eget neuro-skelett-muskel system.
Det finns grundläggande mönster som vi lär oss , till exempel flexion och förlängning. Ofta kan vi bli bättre på det vi gör genom att åter utveckla mönster som fanns i våra nervsystem till att börja med men som av någon anledning glömdes. Ibland har inte alla delar av våra kroppar kommit med när vi lärt oss. Ofta måste vi omorganisera oss runt en annan del för att fungera bättre.
Prova en lektion
Vill du också känna dig som en ny människa? Här är en lektion du kan prova. Du behöver en fri yta på golvet, något att ligga på och sedan är det bara att sätta igång.