fbpx

Bättre fötter

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Bättre fötter

Vet du vad du gör när du går och står? Bättre fötter

fötter
En fot att stå på

I en studie som publicerades 2004 Medicine and Science in Sports and Exercise”  kom  Dr. Catrine Tudor-Locke fram till att de 200 män och kvinnor tog i genomsnitt 7192 respektive 5210 steg per dag. Själv har jag aldrig räknat antal steg men jag tror att vi alla har tagit många, många steg genom åren.

Man kanske då kan tycka att vi borde veta vad vi gör när vi går och står, vi borde vara specialister på våra fötter.

Men så tycks inte vara fallet. Det är alltid lika fascinerande att se ansiktsuttryck hos kursdeltagare när de ombeds att barfota lägga märke till hur de står på fötterna och vad som sker när man går?

Att gå eller springa är aktiviteter som vi har gjort så ofta att det sker per automatik. Men vet du egentligen hur det går till. Vad krävs för att vi ska kunna förflytta oss framåt? Hur använder du dina fötter?

Varför inte ta några minuter: Res dig från datorn och testa. Jag är säker på att du kommer att upptäcka något nytt.

Gör följande enkla experiment.

  1. Tag av dig skorna och ställ dig på golvet (tag gärna även av dig strumporna). Börja med att observera hur du står? Hur är tyngden fördelad mellan fötterna, var på fötterna står du? Har du lika mycket tyngd på hälarna som på framfoten?  Utsida – insida av fötterna.
  2. Börja nu föra tyngden över på ena foten (detta är början till att ta ett steg). Vilken fot valde du?
    Hur går det till? Rör dig över på andra foten – lättare/ svårare?
  3. Rör dig nu över på det ben som du tycker är lättast att stå på och observera hur detta går till. Blir du längre eller kortare när du kommer över på detta ben? Var på foten komme.r mest tyngd? Hur långt över på foten behöver du komma för att veta att du står på detta ben? Sker något med din andning när du för över tyngden på detta ben?
    När vet du att du står på detta ben så att du skulle kunna lyfta det andra benet för att ta ett steg?
  4. Gör nu samma procedur åt andra hållet

    Genom en sådan här enkel procedur så kan vi lära oss en massa om oss själva och våra fötter.

Här har vi en kort övning med Feldenkraispedagogen Robert Black som du kan prova.

Det var allt för idag. Sköt om dig själv och skaffa dig bättre fötter.

Läs gärna även del 2

Du kan lära dig mera om fötter här>>

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

2 reaktioner på ”Bättre fötter”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler artiklar

Rör dig smart.

För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!