fbpx

Löpning och Feldenkrais

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Löpning och Feldenkrais
Det krävs medvetenhet för att utveckla sin löpning
Herb Elliot en fullfjädrad löpare

“Jag hade upptäckt ett kraftfullt redskap; MEDVETENHET!!!” 

Ovanstående är hämtat från en artikel av Bruce Holmes, en amerikansk löpare som berättar hur hans löpning förändrades tack vare Feldenkraismetoden. Artikeln var publicerad i Runners world redan 1978. Men den blir inte sämre för det.

I artikeln berättar Bruce en del om Moshe Feldenkrais och hans metod. I slutet av artikeln ger han också en fin beskrivning av hur Moshe Feldenkrais såg på löpteknik vilket skulle kunna vara hämtat från en instruktionsbok om barfotalöpning.

Här är några smakprov:

En hög häl kick är helt enkelt slöseri med tid och energi.
– Låt  höfterna leda och låt bålen vila upprätt över dina ben.
-Tvinga dig inte till längre steg. Om din fot landar med fullt sträckta knän kommer du att bromsa upp varje gång du landar.
– Landa med knäet över foten.

Men det bästa förslaget är att bli medveten om vad du gör.

Man får också en inblick i tillvägagångssättet som hjälpte Bruce att bli en bättre löpare.
Där det viktigaste är att bli medveten om vad man gör. Det är ju enda möjligheten för oss om vi vill kunna förändra vad vi gör. Detta är just vad vi gör med feldenkraismetoden.

Här hittar du hela artikeln.

Som zenmästaren sa när han ombads att beskriva sin visdom; “Uppmärksamhet, uppmärksamhet, uppmärksamhet, uppmärksamhet,”

Vill du lära mer är du välkommen att boka en lektion.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

2 reaktioner på ”Löpning och Feldenkrais”

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler artiklar

Rör dig smart.

För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!