fbpx

BARFOTA GER BÄTTRE LÖPSTEG!

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
BARFOTA GER BÄTTRE LÖPSTEG!
Barfota
Barfota

Barfota ger bättre löpsteg! Ett påstående som kanske inte alla håller med om.

Det finns många argument både för och emot barfotaskor eller barfotalöpning. Om du läst min blogg tidigare så har du redan förstått att jag är för barfota.

Låt fötterna få så stor frihet som möjligt så att de kan göra sitt jobb. Men om du tillhör de som under lång tid låst in dina fötter i trånga, dämpade och uppbyggda skor så måste du ta det försiktigt med övergången och är du löpare så behöver du kanske lära dig att springa med en riktig teknik. Skorna är när det gäller löptekniken inte det väsentliga utan det är vad du gör. Men skorna kan göra det mycket svårare att göra rätt.

Känselreceptorer

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så har vi 100 000 – 200 000 receptorer i varje fotsula, dessa ger hela tiden hjärnan information för att skydda foten mot skador och så att hjärnan kan göra justeringar i hur vi går och springer för att skydda leder och skelett i hela kroppen.
Det gör att vi går och springer elegantare och effektivare. Det tar endast millisekunder för information från fotsulan att nå hjärnan.

Med skor så blir hela denna feedback process försämrad vilket innebär att löpning och gång blir klumpigare och ineffektivt. Ju tjockare sulor desto värre.

Sämre balans med tjocka sulor

I videon här under ser man ett tydligt exempel på hur tjocka respektive tunna skor påverkar gången. Pojken på videon är inte barfota men har i första delen på sig ett par slippers med en mycket tunn sula som är helt plan. I andra delen har han ett par Nike skor med tjock sula och som dessutom är högre i hälen än i framfoten. Skillnaden hade förmodligen varit ännu större om han varit barfota.

Även om skillnaden förmodligen inte skulle framträdda lika tydligt på en vuxen person för vi har övat oss länge att gå med tjocka skor så är den märkbar. Du kan göra experimentet att stå på ett ben barfota respektive i ett par kraftigt dämpade skor eller på en tjock matta. Skillnaden är för de flesta uppenbar.

Skor skapar ett förhållande som uppstår vid vissa sjukdomar

Neuropati kallas det när man på grund av skador på nerverna drabbas av känselbortfall. Om jag har på mig en sko med hård yttersula och en mjuk dämpande innersula + sockor så skapas det en konstgjord neuropati. Foten lyfts upp från marken och feedbacken från underlagen till våra känselreceptorer minkar kraftigt, hjärnan får mycket svårare att göra sitt jobb. Så man skulle kunna säga att vi med våra tjocka dämpade skor på ett konstgjort sätt skapar ett förhållande som faktiskt liknar ett sjukdomstillstånd.

Gå barfota överallt?

Eftersom de flesta av oss under många år använt skor så blir våra fötter och fotsulor extremt känsliga.
Detta beror på att vi inte använt dem på ett naturligt sätt. Men det är ju så att smärta uppträder i hjärnan och inte i kroppen, och eftersom vi använt skor så är vår hjärna inte van vid all denna information från våra fotsulor. Därför kan vi när vi går barfota bli överbelastade av sensorisk information och det händer att hjärnan tolkar informationen som smärta. Men när hjärnan väl listat ut att all information inte är skadlig så minskar smärtan och det blir behagligt att vara barfota.

Så det går att både gå och springa barfota på grus och singel även om det som med allt som är nytt kräver lite tillvänjning. Feedbacken du får från underlaget kommer att ge dig ett bättre löpsteg och dina leder kommer att må bättre.

Men det tar lite tid att vänja dina ömtåliga fotsulor så ta det försiktigt. Ha tålamod, barfota ger bättre löpsteg!

Lär dig mer om fötter:

Bättre fötter 1 (online)

Avslutar med några länkar till lite forskning om fötter och barfota samt ännu en video som visar två barfotalöpare.

http://jeb.biologists.org/content/213/5/790.full.pdf
http://www.nature.com/nature/journal/v463/n7280/full/nature08723.html
http://www.jfootankleres.com/content/4/1/3

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler artiklar

Rör dig smart.

För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!