fbpx

Vad ska jag ha för skor när jag springer? Kanske inga alls!

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Vad ska jag ha för skor när jag springer? Kanske inga alls!

Jag har en lång historia av fotproblem som startade i samband med en fjällvandring i slutet av 70 talet. Genom åren har jag provat ett stort antal olika skor samt inlägg. Men besvären kvarstod (de var inte konstanta men kom och gick,  med hjälp av Feldenkrais har jag kunnat hålla det i schack.)

Tunna skor

Någon gång i början av 2000 talet så började jag att använda tunnare skor och när boken ”Born to Run” kom 2010 hade jag sprungit i sk. ”barfota skor” ett bra tag.  Sedan dess har fötterna blivit bättre och bättre i takt med att sulorna blivit tunnare och tunnare, numera är det i huvudsak barfota som gäller.

De senaste 3 månaderna har jag sprungit ca. 500 km utan skor och fötterna mår bättre än någonsin. Så behöver vi inlägg, hålfotstöd, dämpning i skorna eller inte? Ja man kan tycka en massa om detta och vi har förmodligen alla våra egna åsikter. Men vad säger forskningen?

Forskning?

I maj publicerades en artikel som har gått igenom mer än 150 forsknings artiklar i ämnet. Artikeln visar på både fördelar och nackdelar med uppbyggda skor och vad som är sanning är kanske till viss del individuellt.  Du hittar den här och kan själv bilda dig en uppfattning om du ska använda för skor.

Min slutsats

Jag själv kommer att fortsätta att vara barfota så länge det inte är för kallt och när så blir fallet använda skor med så lite uppbyggnad och dämpning som möjligt. Min erfarenhet säger mig att det är bäst för mig och efter att ha läst artikeln så finner jag mer som stödjer detta än tvärt om.

Men skorna är inte allt

Sedan är jag också övertygad om att man måste vårda sina fötter (liksom resten av sig själv) inte minst genom att träna dem och vara uppmärksam på dem. Därför erbjuder jag en onlinekurs som heter ”Väck upp dina fötter och knän”.

(För några dagar sedan så förbjöds vissa skor inom friidrotten. Orsaken till detta var att de ansågs ge fördelar när det gäller prestationen ( man ansågs kunna springa fortare med dem) och att de inte var tillgängliga för alla. Det handlade alltså inte om att de var bra eller dåliga ur hälsosynpunkt. Kanske återkommer jag till detta ämne vid ett senare tillfälle. )

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Fler artiklar

Göra rätt?

Hur vet jag om jag gör rätt? Jag erbjuder på hemsidan en del inspelade MGR-lektioner (Medvetenhet

Läs mer »
Rör dig smart.

För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!