fbpx

Varför har vi en hjärna? Rörelse och lärande med Feldenkrais

Varför har vi en hjärna? Rörelse och lärande med Feldenkrais

Varför har vi en hjärna?

Hjärnan är ett fascinerande organ som styr allt från våra tankar och känslor till våra rörelser. Men varför har evolutionen gett oss en hjärna?

Varför har vi en hjärna? Den här frågan öppnar upp för en djupare förståelse av hur hjärnan inte bara styr våra tankar och känslor, utan också är avgörande för rörelse och lärande.

Genom att utforska varför vi har en hjärna kan vi bättre förstå dess roll i vår vardag och hur Feldenkrais-metoden använder denna kunskap för att förbättra vårt välmående.

Rörelse: Nyckeln till hjärnans existens

Forskning, som den av professor Daniel Wolpert, pekar på att hjärnans primära syfte är att möjliggöra rörelse. Utan rörelse skulle hjärnan inte behövas. Den styr vår förmåga att anpassa oss till omgivningen och att skapa nya lösningar på förändringar i vår värld. Du kan höra honom berätta mer i den intressant videon nedan:

Men rörelse handlar inte bara om fysiska förmågor – det är också en grund för hur vi lär oss och anpassar oss.

Feldenkrais-metoden tar hänsyn till hjärnans funktion

Eftersom hjärnans huvudsakliga funktion (enligt Wolpert) är rörelse och människors sätt att röra sig till stor del är något vi lärt oss.  Så är detta rimligtvis något vi bör ta hänsyn till i vårt liv.

Moshe Feldenkrais insåg detta redan för 80 år sedan och hans metod bygger på lärande genom rörelse. Och man kan säga att: Lärande sker mer effektivt när vi förstår och tar hänsyn till hjärnans naturliga funktioner/förmågor.

Feldenkrais-metoden bygger på att använda medvetna rörelser för att förbättra vår kroppsmedvetenhet och vårt välmående. Genom att utforska hur vi rör oss kan vi upptäcka nya sätt att röra oss mer effektivt och med mindre ansträngning. Vilket också påverkar tankar och känslor på ett positivt sätt.

Moshe Feldenkrais var mycket tydlig med rörelser betydelse för hur vi mår han sa så här:

”Om du inte är nöjd mer hur du mår, förändra hur du rör dig!”

Grupp lektion Feldenkrais

Vardaglig relevans

Har du någonsin tänkt på hur du sträcker dig efter en kopp kaffe eller hur du går uppför en trappa? Hur känns det i kroppen när du gör något snabbt och stressigt jämfört när du tar tid på dig? Hur sitter/står du?  

Men genom att uppmärksamma hur vi utför vardagliga handlingar kan hjärnan hjälpa oss att navigera livet genom rörelse och anpassning. Att förstå detta kan förändra hur vi ser på vår kropp och vårt sinne.  Vad händer om du försöker göra en vardaglig rörelse på ett annorlunda sätt idag?

Hur kan vi använda detta i våra liv?

Genom att bli medvetna om hur vi rör oss kan vi minska
spänningar, förebygga skador och öka vår mentala klarhet. Här är tre enkla sätt
att börja:

  1. Utforska små rörelser och reflektera över dem.
  2. Prova en Feldenkrais-lektion för att öka kroppsmedvetenheten.
  3. Ställ frågor som “Hur kan jag göra denna rörelse enklare?”

Att förstå varför vi har en hjärna innebär att se sambandet mellan rörelse och lärande.

För att sammanfatta, hjärnan är mycket mer än ett organ för tankar – den är kärnan i vår rörelse och vårt lärande. Genom att förstå detta kan vi bättre utnyttja dess potential i våra liv.

Nu vet du varför vi har en hjärna och hur Feldenkrais-metoden kan hjälpa dig. 

Utforska rörelse och lärande i ditt eget liv – kanske genom att prova Feldenkrais-metoden. Din hjärna och kropp kommer att tacka dig!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Varför har vi en hjärna?
För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!