fbpx

Feldenkrais och smärta

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Feldenkrais och smärta

För ca en vecka sedan avslutade jag första delen av kursen ”Mindre smärta och stress” det har varit 6 intressanta veckor där jag tillsammans med deltagarna har lärt mig en massa. Diskussionerna efter varje lektion har varit givande likaså den feedback som jag fått av mina elever. 

Smärta är ju något som de flesta människor någon gång upplever, i regel inget positivt utan snarare obehagligt och skrämmande. Att leva med smärta är inte lätt, det är inte heller lätt att ta sig ur ett smärttillstånd men i de flesta fall möjligt. 

Jag har skrivit om detta ämne många gånger t.ex. här där jag berättar om Malin.

Rädsla och smärta

En sak som de senaste veckorna gjort klart för mig är hur rädsla hänger samman med smärta och gör det svårare att ta sig ur en smärt-cykel. 
Smärta är obehagligt, begränsande och skrämmande. Man upplever en rädsla för att den inte ska försvinna, eller förvärras. När smärtan minskar eller försvinner kvarstår ofta en rädsla för att den ska återkomma vilket i sig ofta blir självuppfyllande. 
I diskussionerna och i feedbacken jag fått efter varje lektion har många berättat hur lektionerna/övningarna minskat deras smärta och ibland även givit smärtfrihet. Men när så har varit fallet så framträder många gånger (speciellt vid långvariga smärttillstånd) en rädsla att det ska komma tillbaka. Uttryck som:  ”Det gör inte ont nu, men jag vågar inte röra mig för då kommer smärtan tillbaka!” är inte ovanliga. 
Detta är inte konstig utan kanske helt naturlig.

Rädsla för förändring
Denna rädsla för att smärtan ska återkomma gör att många undviker att göra saker (röra sig) trots att det är rörelse som är nyckeln till förändring och smärtlindring. Om vi tittar på vad som krävs för att man ska undvika att röra sig så gör så här:

Lägg dig på golvet och lägg en hand på magen. Gör inget annat än att observera din andning. Du kommer då att upptäcka att din mage rör sig i takt med andningen.

Förhindra nu att magen rör sig! Hur gör du detta? (troligen genom att spänna bukmusklerna). Känns det behagligt? (Troligen inte) Du märker förmodligen att det krävs en hel del arbete för att undvika att röra sig och att det får många negativa effekter.

Och just när det gäller den smärtlindring som kommer i samband med att man ”Feldenkraisar” så skapas den under och genom rörelser.

Föränderlig värld

Men man måste vara medveten om att världen är föränderlig och framtiden beror på hur jag agerar just nu. Ett liv helt utan smärta är en utopi, men genom ökad medvetenhet om vad jag gör så kan jag lära mig att agera på ett sätt som gör att jag succesivt kan följa en väg som leder till mindre smärta och ett behagligare liv. 

Nedan hittar du några exempel på hur  Feldenkrais kan vara till hjälp vid smärta. (De är alla 3 på engelska)

Learning to Minimize Chronic Pain

Neck Pain Relief with the Feldenkrais Method®



Del två av kursen ”Mindre smärta och stress” startar måndag 25 oktober och pågår 6 veckor.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rör dig smart.
För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!