fbpx

Ögon, andning och stress

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Ögon, andning och stress

Att se har oerhört stor betydelse för oss, att andas ännu större. Undre det senaste året har väldigt mycket av min undervisning kretsat kring dessa två aspekter på mänsklig funktion. (Ja det har faktiskt varit så under lång tid)

Redan i början av Covid-19 epidemin så insåg jag att vi alla behövde medel att hantera stress och att andningen var en viktig faktor här.

Under våren 2020 fokuserade de flesta av mina feldenkrais lektioner på hur vi på olika sätt kan förbättra vår andning och under hösten var titeln på en av mina kurser ”ögon och rörelse”. Den finns nu i min webbshop.

En artikel om synen, andning och stress
I förra veckan dök det upp en artikel från Scientific American i mitt flöde med titeln: Vision and breathing may be the secret of surving 2020. En intervju med Andrew Huberman (neurobiolog, Stanford University) om hans forskning på hur syn och andning kan hjälpa oss att hantera stress.

Huberman är en fantastisk föreläsare och hans forskning mycket intressant. Liksom mycket annan forskning under senare år så visar även hans forskning att de idéer som Moshe Feldenkrais utvecklade under sitt liv faktiskt stämmer. Härligt när det man under 30 år ägnat så mycket tid åt också stämmer överens med vad forskningen kommer fram till.

Artikeln handlar om hur syn och andning påverkas av stress och hur vi kan använda både synen och andningen för att hantera våra stressreaktioner och om önskvärt minska stressen.

När det gäller ögonen så reagerar dom på så sätt att dom roterar inåt mot näsan. Att göra motsatsens har en lugnade effect på oss.  

One can actually turn off the stress response by changing the way that we are viewing our environment, regardless of what’s in that environment. “ Andrew Huberman

Det kunde ha skrivits av M. Feldenkrais som alltid betonade att hur vi gör en sak är av största betydelse.

Säkert sätt att hantera stress på är att:

1. Bli medveten om vad man gör.

2. Lära sig att göra saker och ting på olika sätt.

3. Välja vilket sätt du använder.

Och detta är grunden i Feldenkrais.

Är du stressad vidga blicken, titta ut i naturen, mot horisonten.

Huberman säger även så här: “Vision and breathing are, without question, the fastest and most obvious ways to control autonomic arousal. The way we breathe impacts our states of stress very strongly.

Detta har varit tydligt för mig under många år och upprepade gånger får jag reaktioner från elever om hur avslappnade de känner sig efter en lektion, speciellt om man under lektionen har fokuserat på andningen.

Läs gärna hela artikeln.

För övrigt så startar jag en ny kurs med namnet ”Stressa mindre”  måndag 15/2. Då kan du lära dig mer om dessa saker.

Du får gärna lyssna inspelning från en Zoom lektion jag höll 1 februari. Där både synen och andningen används för att lugna ner systemet, samt en del annat också. Klicka nedan.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rör dig smart.
För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!