fbpx

Så gör jag när jag blir stressad?

Göran Mörkeberg
Göran Mörkeberg
Kategorier
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på twitter
Så gör jag när jag blir stressad?

Visst händer det att jag blir stressad

För 5 år sedan gick jag i pension men eftersom jag har världens bästa jobb så kunde jag inte sluta. Bortsett från några månader i slutet av 2016 har jag jobbat 1/2 tid. 

Det är nästan alltid kul, inspirerande och spännande, jag har förmånen att träffa och hjälpa en massa fantastiska människor som jag dessutom lär mig en massa av. Jag får göra det jag älskar nämligen undervisa den fantastiska Feldenkraismetoden. 

Men som (förmodligen) med alla jobb så finns det baksidor. En hemsida ska fungera, nyhetsbrev ska skrivas, som de flesta företag idag så har jag en Facebook sida som ska uppdateras. En massa teknik måste fungera när man t.ex. undervisar online. Oftast är även dessa saker roliga men de tar tid och inte allt för sällan är det något som inte fungerar. Då kan jag bli både frustrerad, arg och irriterad, det händer även att jag yttrar en del ord som inte passar sig att skriva här. 

Pulsen stiger liksom blodtrycket, muskler spänns  (ja du vet förmodligen vad jag menar).

Så vad gör man då? Jag har två saker som alltid fungerar. FELDENKRAIS OCH LÖPNING!

1.  FELDENKRAISA: Att göra en Feldenkrais lektion får mig att glömma allt annat, kroppen varvar ner, muskler återgår till ett normalt tillstånd. När jag reser mig upp igen känner jag mig gladare, ledigare, ofta känner jag mig också både längre och starkare. 

Vill du testa så hittar du några övningar här

2. EN LÖPTUR: (Helst barfota och i naturen) Att ta av sig skorna och ge sig ut i naturen på en löptur är fantastiskt. Att vara barfota förhöjer det ytterligare. Liksom när man Feldenkraisar nå krävs det att man släpper tankar om vad som varit och komma skall. (Om inte riskerar man att trampa på något vasst eller slå stortån i en stubbe) 
Fungerade det bättre ju långsammare jag springer.  Nedan lite foton från en avstressande tur för några dagar sedan.
Kan du gissa var den löptur skedde? Skriv en kommentar.

Allra bäst blir det om man kombinerar, en Feldenkrais lektion före löpturen gör löpturen mera njutbar! 

Om du aldrig provat så hittar du en lektion nedanför bilderna. 

En Feldenkrais lektion för att minska stress

Här nedan är en ljudinspelning från en stresshanteringskurs jag höll online i våras. 

För mera Feldenkrais:  höstens utbud nedan. Info får du genom att klicka på någon av knapparna.

Du kan hitta mera jag skrivit om löpning och stress.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rör dig smart.
För fler artiklar som denna och info om kurser och erbjudande prenumerera på vårt nyhetsbrev!